دسته‌بندی نشده

تفاوت حافظه HDD و SSD

تفاوت HDD و SSD

تفاوت HDD و SSD- حافظه ها یا هاردهای HDD که مخفف Hard Disk Drive است، دارای یک دیسک مکانیکی هستند که با چرخش این دیسک، داده ها به صورت مغناطیسی بر روی آن ذخیره می شود. حافظه های SSD یا Solid State Drive، نسبت به HDD ها جدیدتر هستند و هیچ قطعه مکانیکی و متحرکی ندارند. در این نوع حافظه، داده ها به صورت صفر و یک بر روی میکروچیپ ها ذخیره می شوند. ذخیره سازی اطلاعات در SSD بر پایه ی حافظه فلش انجام می شود.

حافظه های HDD و SSD هم به صورت اینترنال (داخلی) و هم به صورت اکسترنال (خارجی) وجود دارند. حافظه های اینترنال در داخل سیستم شما قرار می گیرند و به آن دسترسی ندارید. همچنین حافظه های داخلی یا اینترنال برای ذخیره سیستم عامل و برنامه ها و داده ها به کار می روند. اما حافظه های اکسترنال در خارج از سیستم هستند و می توانید آن را مانند فلش مموری به دستگاه های مختلف متصل کنید و اطلاعات خود را منتقل کنید.

حال که با این دو نوع حافظه آشنا شدیم به بررسی تفاوت های آن ها می پردازیم.

سرعت

همانطور که گفته شد، حافظه های SSD قطعه ی متحرکی ندارند و به همین علت سرعت بالاتری دارند. اما در هارد دیسک ها، باید دیسک مکانیکی یا پلاتر بچرخد و با حرکت قطعه ای به نام هد (Head) بر روی پلاتر، اطلاعات خوانده و نوشته می شود. پس عملیات ذخیره سازی و خواندن اطلاعات در HDD طولانی تر خواهد بود. سرعت HDD ها بین 30 تا 150 مگابایت بر ثانیه بوده اما سرعت SDD ها حدود 500 مگابایت بر ثانیه می باشد و در مدل های جدیدتر (NVME) ممکن است حتی به 3000 مگابایت بر ثانیه نیز برسد. یعنی یک حافظه ی SDD ممکن است 3 تا 20 برابر سریعتر از هارد دیسک ها باشد.

تفاوت HDD و SSD

آسیب پذیری و مقاومت در برابر ضربه و لرزش

به دلیل وجود دیسک های مکانیکی در هاردهای HDD این نوع حافظه آسیب پذیری بیشتری دارد. اگر این دیسک ها در برابر ضربه، لرزش و یا تکان های شدید قرار بگیرند دچار آسیب می شوند و ممکن است بخشی از اطلاعات شما از دست برود. اما این مشکل در SDD وجود ندارد و مقاومت بالایی نسبت به تکان و ضربه دارد.

دوام و طول عمر

یکی دیگر از تفاوت های HDD و SSD، طول عمر آن هاست. همانطور که گفته شد، به دلیل اینکه در Hard Disk Drive ها از قطعات مکانیکی استفاده می شود آسیب پذیرتر بوده و طول عمر پایینتری نیز دارند. اما SSD ها چون قطعات مکانیکی و متحرک ندارند، کمتر دچار خرابی می شوند و در نیجه طول عمر بالاتری دارند.

ابعاد و وزن

ابعاد حافظه های SDD یا Solid State Drive کوچکتر از هاردهای HDD بوده و همچنین وزن کمتری نیز دارند. به خصوص اگر قصد خرید حافظه اکسترنال را دارید، حافظه های SDD گزینه ی بهتری هستند چون هم فضای کمتری اشغال می کنند و هم وزن کمتری دارند و حمل کردن آنها آسانتر است.

 

توجه:  هارد SSD یک واژه ی اشتباه است که امروزه بسیار رایج شده است. همانطور که گفته شد هارد به حافظه های HDD گفته می شود که مخفف Hard Disk Drive است. اما برای SSD ها بهتر است از واژه ی درایو حالت جامد یا حافظه ی SSD استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *