آموزش عکاسی

آموزش اصطلاحات مهم عکاسی با گوشی موبایل

اصطلاحات عکاسی با موبایل

اصطلاحات عکاسی با موبایل- با پیشرفت تکنولوژی، دوربین گوشی های موبایل نیز روز به روز پیشرفته تر و با کیفیت تر شده اند. بسیاری از افراد از گوشی موبایل برای عکس برداری و فیلم برداری استفاده کرده و در هنگام خرید گوشی، ابتدا به کیفیت دوربین آن توجه می کنند. اگر شما هم می خواهید از گوشی خود برای تصویربرداری حرفه ای استفاده کنید باید ابتدا با اصطلاحات عکاسی با گوشی آشنا شوید. در این مقاله به بررسی مهم ترین اصطلاحات در عکاسی با گوشی موبایل می پردازیم تا با ویژگی های دوربین موبایل آشنا شویم.

HDR

HDR یا High Dynamic Range به شما کمک می کند تا تصاویر را با کنتراست بهتر و کیفیت بالاتر ثبت کنید. در این فناوری، چندین عکس با نوردهی های مختلف گرفته می شود. با کنار هم قرار دادن و ترکیب این چند عکس، یک تصویر با جزئیات بالا و نور متعادل برای شما ثبت می شود. این قابلیت کمک می کند تا جزئیات تاریک ترین و روشن ترین قسمت های تصویر حفظ شود. همین موضوع باعث می شود تا تعادل بین نواحی روشن و تیره درعکس های شما برقرار شود و عکس شما بیش از حد تیره یا روشن نشود. قابلیت HDR، به خصوص در محیط های کم نور یا هنگامی که نور خورشید زیاد است و یا هنگام عکاسی در غروب آفتاب، به ما در ثبت تصاویر بهتر کمک می کند.

در بعضی از گوشی های موبایل در صورتی که نیاز به فعال بودن  HDR باشد، به صورت خودکار فعال می شود. اما در بعضی گوشی ها هم نیاز است تا خودتان به صورت دستی آن را فعال نمایید. توجه داشته باشید که به دلیل بالاتر بودن کیفیت عکس های HDR، ممکن است حجم عکس ها بالاتر از حالت معمولی باشد.

 

اصطلاحات عکاسی با موبایل

دیافراگم(f/stop)

در داخل دوربین یک دریچه قرار دارد که به آن دیافراگم می گویند. دیافراگم مانند مردمک چشم عمل می کند و مقدار نور وارد شده را کنترل می کند. هر چه مقدار دیافراگم پایین تر باشد به این معنی است که دیافراگم عریض تر بوده و نور بیشتری می تواند وارد لنز شود. دوربین گوشی های موبایل دارای دیافراگم ثابتی است و مقدار آن در گوشی های مختلف متفاوت است. به طور کلی در گوشی های موبایل هر چه عدد دیافراگم کمتر باشد، کیفیت دوربین بهتر است.

اصطلاحات عکاسی با موبایل

 

اصطلاحات عکاسی با موبایل

مگاپیکسل

پیکسل ها همان اجزای تشکیل دهنده ی عکس ها یا مربع ها و نقاط ریزی هستند که هنگامی که روی عکس ها زوم کنید می بینید. به یک میلیون پیکسل، مگاپیکسل می گویند. هنگامی که گفته می شود که دوربین گوشی 108 مگاپیکسل است یعنی امکان ثبت تصویر با 108 میلیون پیکسل را دارد. هر چقدر تعداد مگاپیکسل دوربین گوشی شما بیشتر باشد، رزولوشن بالاتر خواهد بود و تصویر بهتری تولید می شود. همچنین اگر بخواهید یک تصویر را در ابعاد بزرگتر چاپ کنید، هرچه مگاپیکسل بالاتر باشد تصویر شما در ابعاد بزرگ، کیفیت بالاتری خواهد داشت.

قابلیت AI

AI همان هوش مصنوعی است و زمانی که این حالت فعال باشد، می تواند تشخیص دهد که شما دارید از چه سوژه ای عکس می گیرید. به عنوان مثال تشخیص می دهد که سوژه ی شما غذا، طبیعت یا چهره ی انسان است. پس از تشخیص سوژه، تنظیمات و نور و رنگ ها را متناسب با سوژه ی شما تنظیم می کند تا عکس را در بهترین حالت ممکن ثبت کند.

اصطلاحات عکاسی با موبایل

ISO

یکی دیگر از اصطلاحات عکاسی با موبایل، ISO است که میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را تعیین می کند. ایزو با مقادیر 100،200،400،800،1600 نشان داده می شود. شما می توانید از تنظیمات دوربین گوشی خود، میزان ISO را تغییر دهید. هنگامی که می خواهید در محیط های کم نور عکس بگیرید بهتر است ISO را افزایش دهید تا بتوانید در نور کم عکس های خوبی بگیرید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که افزایش ایزو باعث افزایش نویز تصویر نیز می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *