دسته‌بندی نشده

اطلاعاتی که باید در مورد شارژ کردن گوشی بدانید

نکات مهم در شارژ کردن موبایل

نکات مهم در شارژ کردن موبایل- نحوه صحیح شارژ گوشی یکی از بزرگترین دغدغه های کاربران گوشی های موبایل است. اگر شما هم در مورد شارژ صحیح موبایل، بهترین کابل و آداپتور برای شارژ کردن و تکنولوژی های شارژ سریع سوال دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.

روش صحیح شارژ کردن باتری گوشی

مهم ترین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شارژ گوشی خود را بین 20 تا 80 درصد نگه دارید. بهتر است که وقتی شارژ گوشی تان به 20 درصد می رسد آن را شارژ کنید و بعد از رسیدن به 80 درصد آن را از شارژ بکشید.

نکته ی بعدی این است که گرمای زیاد به باتری گوشی آسیب می زند. بهتر است که در حین شارژ کردن گوشی، با آن کار نکنید و همچنین اگر هنگام شارژ قاب گوشی خود را در بیاورید این کار می تواند باعث شود که گوشی شما کمتر داغ کند.

نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، استفاده از کابل و آداپتوری مناسب برای گوشی شما است. از خریدن کابل و آداپتورهای ارزان اجتناب کنید و از اورجینال بودن آن مطمئن شوید. اگر گوشی موبایل شما دارای تکنولوژی های شارژ سریع است، کابل یا آداپتوری انتخاب کنید که از این تکنولوژی ها پشتیبانی کند.

 

نکات مهم در شارژ کردن موبایل

تکنولوژی های شارژ سریع

حتما برای شما پیش آمده است که کاری فوری داشته باشید و به گوشی موبایل خود احتیاج داشته باشید اما گوشی شما شارژ نداشته باشد. همانطور که می دانید فرایند شارژ گوشی گاهی بسیار زمان بر است و بسیاری از کاربران با این موضوع مشکل دارند. برای حل این مشکل، تکنولوژی های جدیدی تحت عنوان شارژ سریع، Fast Charging یا Quick Charging  ارائه شده است که علاوه بر سرعت بخشیدن به زمان شارژ گوشی ، هیچ آسیبی به گوشی موبایل شما نمی رسد.

در تکنولوژی فست شارژ با افزایش میزان جریان ورودی به باتری ، سرعت شارژ افزایش یافته و مدت زمان لازم برای شارژ گوشی کاهش می یابد. امروزه اکثر تلفن های هوشمند دارای تکنولوژی فست شارژ هستند اما انواع مختلفی از تکنولوژی شارژ سریع وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و آشنا شدن با این تکنولوژی های شارژ سریع می تواند به شما در خرید کابل، آداپتور و شارژر فندکی مناسب برای گوشی شما کمک کند.

  • USB Power Delivery(PD)

این استاندارد که به USB-PD  معروف است، می تواند تا 100 وات به دستگاه شما توان بدهد. این استاندارد می تواند به صورت هوشمند تشخیص بدهد که دستگاه شما به چه میزان توانی نیاز دارد و میزان جریان و ولتاژ را متناسب با توان مورد نیاز دستگاه تنظیم می کند. این استاندارد فقط روی پورت تایپ سی (USB-C) کار می کند. این فناوری می تواند لپ تاپ ها را نیز شارژ کند. همچنین این استاندارد از نیروی برق دو سویه نیز پشتیبانی می کند. شرکت اپل و سری پیکسل از شرکت گوگل، از این استاندارد استفاده می کنند. نسخه های مختلفی از تکنولوژی PD  ارائه شده است. نسخه ی USB PD 1.0  اولین و ساده ترین نسخه ارائه شده است. نسخه های PD 2.0  و PD 3.0 جدیدتر هستند و گستره ی بیشتری از توان ها و ولتاژها را نسبت به نسخه اول پوشش می دهند.

شارژ کردن گوشی

جدیدترین نسخه از این فناوری، Power Delivery 3.0 PPS است که PPS مخفف Programmable Power Supply  است. این فناوری بیشترین توان بهینه را به دستگاه می دهد و به صورت خودکار و با توجه به وضعیت شارژ دستگاه، بهترین ولتاژ و جریان را در لحظه تنظیم می کند.

  • Qualcomm Quick Charge(QC)

فناوری Quick Charge  توسط شرکت کوالکام ارائه داده شده است که در 5 نسخه منتشر شده است.

QC2.0 : تا 18 وات

QC 3.0 : تا 36 وات. این فناوری از اتلاف انرژی جلوگیری می کند. این نسخه با تمامی نسخه های QC قبل از خود سازگاری دارد.

QC 4.0 : تا 100 وات به دستگاه شما توان می دهد. این نسخه نسبت به نسخه قبلی خود، 20 درصد سرعت شارژ بیشتر و 30درصد بهره وری بالاتری دارد. همچنین این نسخه با فناوری USB PD سازگار است.

QC 4 plus : تا 100 وات توان به دستگاه می دهد. این نسخه با فناوری USB PD سازگاری دارد. همچنین از فناوری شارژ دو گانه و PD PPS نیز پشتیبانی می کند.

QC 5.0 : این استاندارد بیش از 100 وات توان به دستگاه شما می دهد. سرعت این نسخه نسبت  به نسخه قبلی 4 برابر بیشتر است. این نسخه با تمام نسخه های قبلی QC و همچنین فناوری USB PD  سازگار است.این تکنولوژی دارای پروتکل هایی برای حفاظت در برابر دمای بالا، و ولتاژها و جریان های بالا است.

نکات مهم در شارژ کردن موبایل

 

از جمله سوال های متداول نکات مهم در شارژ کردن موبایل:

  • آیا شارژ سریع باعث آسیب رسیدن به باتری گوشی می شود؟

خیر، تکنولوژی های شارژ سریع آسیبی به باتری وارد نمی کنند. شارژ سریع در دو مرحله اتفاق می افتد. مرحله اول هنگامی که باتری خالی است یا ظرفیت کمی دارد اتفاق می افتد که در این مرحله باتری با حداکثر توان ممکن شارژ می شود. در مرحله بعدی سرعت شارژ کاهش پیدا می کند که این امر برای جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری بر اثر گرما و فشار زیاد است.

  • اگر از شارژر فندکی یا پاوربانک استفاده کنیم به باتری گوشی آسیب می رسد؟

استفاده از شارژر فندکی و پاوربانک اگر به صورت دائمی نباشد آسیبی به باتری گوشی وارد نمی کند. اما باید توجه داشته باشید که شارژ گوشی با پاوربانک یا شارژر فندکی بی کیفیت می تواند به باتری آسیب برساند پس حتما در هنگام خرید از کیفیت این محصولات اطمینان حاصل کنید. نکته ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که شدت جریان و ولتاژ خروجی از پاوربانک یا شارژر فندکی باید با گوشی شما سازگار باشد. می توانید از این لینک پاور بانک های با استاندارد بالا مناسب گوشی خود را انتخاب نمائید.

  • آیا خاموش کردن گوشی در هنگام شارژ تاثیری در افزایش سرعت شارژ دارد؟

بله، چون در این حالت انرژی باتری صرف کارهای دیگر نمی شود و همین امر باعث می شود گوشی شما سریعتر شارژ شود.

اگر شما هم سوال هایی دارید که مربوط به شارژ کردن موبایل دارید میتونید در پایین این مقاله بنویسید تا بتونیم به آنها جواب دهیم و مشکل شما و کاربران دیگر را حل کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *