دسته‌بندی نشده

بیوگرافی پاول دوروف

بیوگرافی پاول دوروف

بیوگرافی پاول دوروف- حتما شما نیز پاول دوروف را به واسطه ی تلگرام می شناسید. او یک کارآفرین موفق است که پیام رسان تلگرام را ایجاد کرده و یکی از افراد ثروتمند و سرشناس در حوزه تکنولوژی است. در ادامه ی این مقاله با پاول دوروف بیشتر آشنا می شویم.

بیوگرافی پاول دوروف

پاول والریویچ دوروف، در سال 1984 در سن پترزبورگ متولد شد. پاول یک برادر بزرگتر به نام نیکولای دارد. او از سن 11 سالگی به یادگیری برنامه نویسی علاقه مند بود و به همراه برادرش، یادگیری را آغاز کرد. پاول به خاطر شغل پدرش، مدتی از کودکی خود را در ایتالیا زندگی کرد.

بیوگرافی پاول دوروف

او در سال 2001 وارد دانشگاه دولتی سن پترزبورگ شد و در رشته ی علوم زبان شناسی شروع به تحصیل کرد. دوروف در دوران تحصیل خود، چندین بار در المپیادهای مختلف برنده شد و همچنین سه بار موفق به کسب جایزه ی نوآوری Potanin شد. پاول دوروف در دوران دانشجویی خود علاوه بر طراحی وبسایت برای همکلاسی هایش، دو وبسایت نیز برای خود طراحی کرد. اولین وبسایت spbu.ru بود که برای ایجاد ارتباط بین دانشجویان و اساتید ایجاد شده بود. دومین وبسایت نیز durov.com نام داشت که متشکل از منابع آموزی مرتبط با رشته تحصیلی اش بود.

ایجاد شبکه اجتماعی VKontakte

هنگامی که دوروف استقبال زیاد دانشجویان از وبسایت spbu.ru و همچنین موفقیت فیسبوک را دید، تصمیم گرفت یک شبکه اجتماعی روسی ایجاد کند. او به کمک برادر و دو نفر از دوستانش در سال 2006 یک شبکه ی اجتماعی با نام VKontakte ایجاد کردند. خود پاول دوروف، مدیر عامل و توسعه دهنده اصلی این وبسایت بود و رابط کاربری سایت را طراحی کرد و برادرش نیکولای مسئول بخش توسعه ی فنی سایت بود. دوستان پاول با نام های لویف و میرلاشیویلی، نیز سرمایه ی اولیه برای این کار را مهیا کردند.

زمانی که دوروف این شبکه اجتماعی را راه اندازی کرد، تنها 22 سال سن داشت. این شبکه ی اجتماعی، در سال اول به بیش از 3 میلیون کاربر دست پیدا کرد. در انتهای سال 2007، VK به یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی روسیه تبدیل شد و به حدود 20 میلیون کاربر رسید.

خداحافظی با VK

در سال 2013، لویف و میرلاشیویلی با پاول به اختلاف خوردند و تصمیم گرفتند 47 درصد از سهام خود را بفروشند. در سال 2014 دوروف با دولت روسیه در مورد حفظ حریم شخصی کاربران به اختلاف خورد و از مدیر عاملی VK کناره گرفت. شروع این اختلاف از سال 2011 بود. اواخر سال 2011 پوتین اعلام کرد که قرار است دوباره کاندید شود. افراد مخالف پوتین وارد شبکه ی اجتماعی VK شدند و مطالبی بر علیه پوتین انتشار دادند و اعتراضات مردمی ترتیب دادند. به دنبال این اعتراضات، ماموران اطلاعاتی FSB به سراغ دوروف رفتند و از او خواستند تا صفحات اعتراضی را از VK حذف کند اما او راضی به همکاری نشد. در سال 2014 نیز دوروف از طرف دولت روسیه تحت فشار قرار گرفت تا اطلاعات شخصی کاربران VK را به آن ها بدهد اما او نپذیرفت.

در نهایت در سال  2014 پاول دوروف از هیئت مدیره ی VK استعفا داد و به دلیل فشارهای سیاسی مجبور به فروش سهام خود شد. او سهام خود را به شرکت مگافون فروخت. این شرکت وابسته به گروه Mail.ru بود که با دولت روسیه همکاری می کرد.

ترک روسیه

پاول دوروف در آپریل سال 2014 مجبور به ترک روسیه شد و گفت که دیگر به این کشور بر نمی گردد. وی یک سال قبل از ترک روسیه، 250 هزار دلار به صندوق جزیره ی سنت کیتس و نویس اهدا کرد و همین اقدام باعث شده بود تا تابعیت این کشور را به دست بیاورد. همچنین در سال 2021 نیز شهروند فرانسه شد. او در حال حاضر تابعیت امارات متحده را دارد و در دبی زندگی می کند.

ایجاد شبکه اجتماعی تلگرام

در این بخش از بیوگرافی پاول دوروف، به داستان ایجاد تلگرام می پردازیم. در سال 2011 که ماموران امنیتی دم خانه دوروف رفته بودند، او متوجه شد که هیچ راه ارتباطی امنی برای تماس گرفتن با برادر خود ندارد. همین موضوع باعث شد تا او به فکر ایجاد یک پیامرسان امن مانند تلگرام بیفتد.

بیوگرافی پاول دوروف

او به همراه برادرش، پیام رسان تلگرام را در سال 2013 راه اندازی کرد. دفتر مرکزی تلگرام ابتدا در برلین بود و سپس به دبی منتقل شد. هدف دوروف حفظ حریم شخصی کاربران بود. او و برادرش در توسعه ی تلگرام از پروتکل رمزنگاری MTproto استفاده کردند که ایمنی بالایی را برای این پیامرسان ایجاد کرده است. تلگرام پیام رسانی کاملا رایگان بود و تبلیغاتی را نیز نمایش نمی داد. این پیامرسان به دلیل قابلیت های فراوان و ایمنی بالا، به سرعت در میان کاربران محبوب شد.

در سال 2022 تلگرام پریمیوم ارائه شد که قابلیت های ویژه ای را در اختیار کاربران قرار می دهد و می توانند برای دریافت این قابلیت ها مبلغی را هزینه کرده و نسخه پریمیوم را تهیه کنند. امروزه پیام رسان تلگرام یکی از محبوب ترین پیام رسان هاست و در بسیاری از کشورها استفاده می شود.

دستگیری پاول دوروف در فرانسه

دوروف در تاریخ 24 آگوست 2024 در حالی که در حومه ی پاریس داشت از جت شخصی خود خارج می شد، دستگیر شد. حکم دستگیری دوروف توسط نهادی که در زمینه ی جلوگیری از خشونت علیه کودکان فعالیت می کند، صادر شد. پاول دوروف متهم به فعالیت های مجرمانه در تلگرام شد. پلیس ملی فرانسه، او را به دلیل عدم نظارت بر تلگرام و عدم جلوگیری از قاچاق مواد مخدر، کلاهبرداری، خشونت علیه کودکان و غیره در تلگرام متهم کرده است.

او در حال حاضر با پرداخت وثیقه آزاد شده اما تا انجام محاکمه، از خروج از کشور منع شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *